30 May
30May


Leger, sykepleiere og tannleger er utdannet til å hjelpe syke mennesker, ta hånd om sykdom og pleie. I det offentlige helsevesen er stort sett alle av oss overarbeidet og pasientene strømmer på i hurtig tempo. Når de fleste av oss prøver oss i privat helsevesen med egen klinikk eller deltidsjobb hjemmefra så opplever de færreste at dørene renner ned av kunder de første ukene og månedene.

Etter å ha gledet seg til å begynne med Botox, Fillere og injeksjoner i flere år for mange så er gleden stor når man er ferdig utdannet og har både kunnskap og kompetanse til å gjennomføre behandlinger. Flere velger å bruke mye penger på å skaffe seg eget lokale, kjøpe inn utstyr og forbruksmateriell. Samtidig som de har brukt mye penger på utdanning og innkjøp av produkter. De fleste har ett håp at pengene komme for igjen når kundene begynner å komme.

Det er derfor ett stort antiklimaks de første ukene når man ser at kundene ikke kommer, og man ha satt opp en hjemmeside man er fornøyd med, laget en Facebook side om klinikken som man har delt med venner, og lastet opp flere fine bilder på Instagram. Og det kommer likevel ingen telefon eller mail fra nye kunder.

Dette her er dessverre tilfellet for mange nyutdannende kosmetiske behandlere, og det ender med fortvilelse for mange da de har brukt mye penger på drømmen om egen praksis/klinikk.


Markedsføring er  den viktigste biten og samme hvor mye penger du har pusset opp klinikken for, eller hvor mye flotte produkter du har skaffet deg så kommer det ingen vis ikke du forteller folk at du finnes. Oftest så starter man klinikk og forteller venner og kjente om at man nå har startet for seg selv, og man fyller opp timebøkene med familie, venner og venners venner, og 3 - 4 uker etterpå så er det stopp, og det kommer lite mennesker inn døra.


Du skal aldri basere noe inntekt på familie og venner, da de alltid vil komme til deg uansett, men du må faktisk ha god markedsføring for å fortelle folk som ikke kjenner deg at du finnes. Du må derfor lage en god nettside, være tilgjengelig på sosiale medier med flere innlegg ukentlig, men ikke minst finnes på nett når folk søker etter behandlinger. Du må derfor sette deg inn i hvordan du bruker markedsføring riktig og søkeoptimalisere nettsiden din. Dette vil gjør at du i løpet av bare måneder vil komme på første siden på Googles søk. For det er umulig å komme høyere opp i løpet av kortere tid, nettopp fordi google bruker tid på å verdsette deg. En god regel er at endringen du gjør på hjemmesiden din blir fordelaktig belønnet ca 3 måneder etterpå av google. 


Så disse 2-3 månedene er svært vanskelige for deg som har nyoppstartet klinikk, trenger sårt å få inn penger og føler du bare har hatt utgifter siste 4-8 ukene siden du startet klinikken din.

Det du da er nødt til er å betale google for en annonse på førstesiden, med en såkalt google ads. Dette er ikke like virkningsfullt som å ligge på topp ved organisk  (vanlig) søk men ca 20 - 30 % av brukerne trykker på disse annonsene, så det vil gi deg noe aktivitet. Men samtidig så koster det også 2000 - 5000 kr i mnd, alt avhengig av hvor mye du ønsker å bruker. Det er også viktig at du får hjelp til dette vis du ikke kan det, ellers kommer disse pengene til å forsvinne ved at folk i Finnmark ser annonsen din, mens lokalbefolkningen til klinikken din i Drammen ikke ser den.

Det er kanskje litt bekymringsfullt å lese alt dette, men det er dessverre den harde realiteten til mange kosmetiske sykepleiere som går med en drøm om egen klinikk i magen. 


Kommentarer
* E-posten vil ikke bli publisert på hjemmesiden.